Waarom het steeds zo’n ellende is op de A9 en A8, rond de Coentunnel en Wijkertunnel, tijdens de Velsertunnel renovatie? Een ding is zeker: de alternatieve routes zijn meer belast vanwege de afgesloten Velsertunnel. Maar in het begin van de afsluiting hadden we daar iets minder last van dan nu. Een verklaring is dat veel mensen toch weer tijdens de spits gaan reizen, omdat het de afgelopen weken best mee leek te vallen. Maar juist viel het mee dóórdat er o.a. veel mensen buiten de spits zijn gaan reizen. Feit blijft dat we nog 8 maanden lang met de omleidingen en files te dealen hebben. De stemming op de Facebook pagina van RWS is vooral dat er weinig aan de hand zou zijn als iedereen zich nou eens voorbeeldig zou gedragen in het verkeer. En dat is een statement waar wij ons wel in kunnen vinden. Hoog tijd voor een opfris cursus gedrag in het verkeer! Let je op?
LES 1: GEEN TELEFOON ACHTER HET STUUR!
Lees je dit bericht terwijl je rijdt?! Shame on you! Zwaaiend met de vinger, “Hoe vaak moet ik het nou nog zeggen!?”. In veel van de verkeersongevallen vandaag de dag is er een mobiele telefoon in het spel. Allemaal door de illusie dat je nog even snel dat appje kunt checken, je de routeplanner moet raadplegen hoe lang de file is waar je op af rijdt, of dat dat ene berichtje echt niet kan wachten tot je thuis bent… Herkenbaar? In die enkele secondes dat je op je telefoon kijkt kan de bestuurder voor je plots remmen, er kan iemand onverwachts invoegen of je houdt je stuur niet meer recht… De gevolgen kunnen we allemaal raden.
Kortom: die berichten kunnen wél wachten en je route check je voordat je op weg gaat. Einde discussie.
Tip: Interpolis lanceerde onlangs een app om je telefoongebruik achter het stuur te verminderen. Bovenstaand geldt overigens ook voor andere afleidende activiteiten zoals je lippenstift bijwerken of het lezen van de krant (Ik heb het ze zien doen hoor!).
LES 2: Wees geen hufter
Ja ja, je hebt haast en die invoegstrook heeft heus niet voor niks een verdrijvingsvlak. Rode stoplichten? Die gelden niet voor mij. En als er iemand anders tussen wil? Daag ik rijd hier al, ik heb tenslotte het meeste haast van iedereen. Bovendien ben ik gisteren al voor een zebrapad gestopt, genoeg liefdadigheid voor de hele week. ONZIN! Stel je een beetje sociaal op en denk aan je medereizigers. Als we allemaal een klein beetje aan elkaar denken komen we allemaal wat eerder thuis of op ons werk… Bovendien scheelt het ons een hoop frustraties achter het stuur.
LES 3: Ritsen is niet moeilijk
Of je nou wel of geen hufter bent, het is echt niet moeilijk. Het heet niet voor niks ritsen, kleine moeite, zoals het dichtdoen van je jas als je naar buiten gaat of je gulp na het plassen. Rrrrritsen jawel. Geldig wanneer je moet wisselen van rijstrook, omdat er een strook minder beschikbaar komt. Het principe is heel simpel: soepel strookwisselen, je laat er allemaal één iemand tussen. Daarbij houd je je aan de volgende spelregels:
Youtube klassieker van Veilig verkeer Nederland
a. Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook (dus niet tot op het verdrijvingsvlak, hufter, maar gewoon de strook zelf)
b. Rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen waar je tussen moet komen, dan maken de bestuurders naast je ruimte voor je (ook de hufter als hij dit bericht heeft gelezen)
c. Zo hoeft er niemand te remmen en kan iedereen veilig invoegen. That’s it!
Allemaal doen, dan wordt het super soepel. Als er echt geen belletje gaat rinkelen, Wikipedia heeft er een hele pagina aan gewijd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen. Je kan het!
LES 4: Houd afstand
Wij willen ook snel thuis zijn, maar bumperkleven draagt daar absoluut niet aan bij. Nee echt niet. Naast dat het bijzonder irritant is, is het vooral gevaarlijk om dicht op je voorganger te gaan rijden. Die zal maar net zijn of haar telefoon stiekem toch aan het checken zijn of een ongelofelijke hufter zijn die je af wil schrikken door op z’n rem te trappen. Kop staart, niet lekker. Afstand houden dus. Sowieso handig om jezelf aan te leren, dat afstand houden. Dan heb je dat meteen onder de knie als je die ritsers ertussen moet laten.
LES 5: Houd je aan de maximum snelheid
We geven het toe, een beetje eroverheen mag soms best, als meneer de pliesie niet mee kijkt anders heb je een boete aan je broek. Maar die boete is dan je verdiende loon want als je echt te hard rijdt dan is dat niet bevorderlijk voor de algehele verkeerssituatie. Overdreven? Zo klinkt het misschien, maar die maximum snelheden zijn er niet voor niks. Grote verschillen in de snelheid tussen de voertuigen op de weg kan hele gevaarlijke situaties opleveren, helemaal in spits. Voor je het weet sta je gewoon weer in de file. Wanneer iedereen zich op de Velsertunnel omleidingen netjes aan de 70/90 regelingen houdt is de kans op file aanzienlijk kleiner dan wanneer je eigenwijs met 100 km/u doorkachelt – of juist maar als een bejaarde 40 gaat rijden, wat nog veel gevaarlijker is.
Ook dat nog
Vergeet ook niet de absolute basics die we allemaal geleerd hebben toen we het roze papiertje behaalden, zoals gordels om en ervoor zorgen dat je auto helemaal in orde is, verlichting anyone? Overbodig om toe te voegen om vooral niet met drank of drugs op te gaan rijden, ook niet een klein beetje (is niet flex, ook niet met Ronnie). Keep it clean fooks!
Dit zijn by far de belangrijkste lessen om je lekker aan te houden als je net als wij zo snel mogelijk thuis wilt komen. Zegt het voort!
Heb je nog mooie ergernissen die je graag met ons wilt delen of lessen die jij vindt dat echt in deze lijst thuishoren dan kun je het ons laten weten via de contact pagina.